Vilnius Street Design Manual

A practical guide to changing roads into vibrant lively city streets

Type: Street infrastructure guidelines and concept
Status: Completed
Area: -
Year: 2020-2021
Location: Vilnius, Lithuania
Team: Gilma Teodora Gylytė, Andrė Baldišiūtė, Sabina Grincevičiūtė, Algimantas Neniškis, Ignas Uogintas, Edgar Vladimirenko, Gerda Nevulytė Collaboration: Vilnius city municipality, DO ARCHITECTS, MMAP, Gyvas Miestas, Vilniaus Apšvietimas, Photos: DO ARCHITECTS, Karolis Žiūra and various multiple authors as listed in booklet.

Vilniaus gatvių standartas yra konceptualios gairės ir praktinis vadovas, kaip kurti gatves, kurios yra gyvybingos ir integralios miesto viešosios erdvės. Tai yra kaip grąžinti gatves žmonėms ir kaip žmones grąžinti į mūsų visų gatves. Pasitelkus penkių skirtingų sričių komandas (architektus, urbanistus, kraštovaizdžio architektus, apšvietimo specialistus, bei savivaldybės atsakingus asmenis), atliekant geriausiai veikiančių užsienyje sprendinių analizes, pritaikant jas lietuviškai (vilnietiškai) aplinkai sukūrėme 12 transformacijų principų. Specialistų įžvalgos apima įvairius gatvių projektavime neapibrėžtus arba užsilikusius nuo sovietmečio principus, klausimus, kurie kyla tiek miesto gyventojams, tiek gatvių projektuotojams. Pagrindiniai gatvių transformacijos principai yra išpildomi 5 elementais: gatvės geometrija, želdynais, medžiagiškumu, lauko įranga, apšvietimu. Būtent į tokius skirsnius ir sudalintas Didysis Vilniaus Gatvių Standartas. Šis dokumentas yra atviras visuomenės naudojimui ir tobulinimui.


MEDIS VISADA YRA PIRMAS

Nuo medžio pradedame projektavimą ar remontą: saugome esamus, randame vietų naujiems, prie medžių taikomi visi kiti elementai (baldai, apšvietimas, tinklai, takai).

MEDŽIAI IR KRŪMAI – TARP AUTOMOBILIŲ IR PĖSČIŲJŲ

Medžiai ir krūmai kuria žaliąjį gatvės perimetrą, saugo nuo automobilių pėsčiuosius, suteikia pavėsį. Veja palei važiuojamąją dalį keičiama krūmais, nepažeidžiant esamų medžių.

VAŽIUOJAMOSIOS DALYS BE PERTEKLINIO PLOČIO

Juostų pločiai pritaikomi pagal gatvės greitį ir transporto rūšis, o ne pagal gatvės kategoriją. Sutaupytos vietos naudojamos pagal šią hierarchiją: pėstiesiems, želdiniams palei pėsčiųjų taką, dviračių takams, parkavimui, želdiniams skiriamojoje juostoje.


PAKANKAMAI PĖSČIŲJŲ PERĖJIMŲ IR JIE YRA SAUGŪS (NENUTRAUKTI PĖSČIŲJŲ RYŠIAI)

Pėsčiųjų perėjos įrengiamos tankiau užtikrinant patogesnius pėsčiųjų ryšius (STR pakeitimas). Pėsčiųjų perėja turi simbolizuoti pėsčiojo pirmumą. Pėsčiajam reikia kirsti kuo mažesnį važiuojamosios dalies plotį – perėjos įrengiamos su salele, šaligatvio tąsomis prie parkavimo vietų, lėto eismo gatvėse – iškilios.

APŠVIETIMAS – PIRMIAUSIA PĖSČIAJAM



STR pakeitimas. Šviesa užtikrina saugumą. Šviestuvai apšviečia pėsčiųjų takus ir perėjas, ne tik gatvę. Įrengiamas atskiras apšvietimas pėsčiųjų ir dviračių takams – ant atskirų atramų ar papildant esamą gatvės apšvietimą.

VISI GATVĖS ELEMENTAI – JUODI



Gatvėse yra daugybė elementų, juos suvienodindami suteikiame gatvėms vientisumą, pabrėžiame gatvės ritmą ir siluetą. Naujai projektuojami tik juodi elementai, o esami palaipsniui perdažomi. Visi gatvės elementai – miesto baldai, šiukšliadėžės, informaciniai stendai, apšvietimo ir ženklų stulpai – išskyrus dviračių stovus, dažomi vienoda juoda spalva – RAL 9004.


DANGOS ĮTVIRTINA PĖSČIŲJŲ PIRMUMĄ



Įvažiavimuose į kiemus arba ramaus eismo gatves šaligatviai nenutrūksta ir į gatvės lygį nesileidžia – automobilio vairuotojas turi jaustis kaip svečias. Gyvenamojoje aplinkoje jis supranta, kur pirmumas teikiamas kitiems eismo dalyviams, todėl trinkelių danga sveikintina ramaus eismo gatvėse ar iškiliose perėjose.

AUTOMOBILIŲ PARKAVIMAS ĮRENGIAMASDAUGUMOJE GATVIŲ, ĮPRASTAI IŠILGINIS

Parkavimo vietų gali būti įrengiama visose 30 km/h ir 50 km/h gatvėse. Jos skirstomos grupėmis po 2 – 3 vietas, jas skiria želdinių salelė, mažiausiai 3 m ilgio. Šios vietos įprastai įrengiamos iš trinkelių dangos.

DANGOS KURIA GATVĖS CHARAKTERĮ



Skirtingos dangos kuria gatvės charakterį ir atspindi judėjimo greitį. Danga parenkama pagal kontekstą, esamą ir planuojamą situaciją, kvartalo savitumus ir norimą judėjimo greitį. Ji patogi, estetiška ir kokybiška. Šaligatvis projektuojamas iš kelių plytelių tipų - baldų zonoje ir palei fasadą gali būti naudojamos kito mastelio plytelės. Kiekvienas dangos elementas turi derėti tarpusavyje.


VIZUALINĖ ŠVARA – LAISVĖ NUO PERTEKLINIŲ ELEMENTŲ

Mažiau yra geriau, todėl tikrinama, ar siūlomi gatvės elementai tikrai neišvengiami. Gatvės elementai yra daugiafunkciai ir nekartoja vienas kito paskirties: pvz., krūmai atstoja apsauginę tvorelę, 30 cm pločio bortas – techninį šaligatvį, ant apšvietimo stulpų tvirtinami ženklai.

GATVĖS ,,METRAS” ŠEIMININKAMS


Pastato prie gatvės šeimininkai naudojasi, žalina ir rūpinasi 0,5 - 3 m zona tarp gatvės ir fasado (galima rūpintis želdinių juosta prie gatvės, sodinimą susiderinus su savivaldybe). Gyventojai gali želdinti fasadus vijokliais, krūmais ar kitais žemais želdiniais, išnešti vazonų su augalais, staliukų, kėdžių, suoliukų taip, kad tai netrukdytų pėsčiųjų eismui.

MAŽIAUSIOS ĮMANOMOS SANKRYŽOS IR POSŪKIŲ SPINDULIAI

Nė centimetro per daug automobiliams (tik tiek, kiek tai numato minimalūs STR reikalavimai), visa išsaugota erdvė skiriama žmonėms, medžiams, krūmams ir kokybei. Sankryža yra sklandus susijungimas, o ne sustojimas. Tokiose sankryžose šviesoforai ne visada būtini, nes erdvių dizainas savaime apsaugo visus eismo dalyvius, kurie vadovaujasi draugiškumo ir pagarbos principais.


MAŽASIS VILNIAUS GATVIŲ STANDARTAS

DIDYSIS VILNIAUS GATVIŲ STANDARTAS